A jelenlegi, korlátok közé szorított mindennapokban különösen fontos a gyerekek mozgásigényének figyelembe vétele és a megfelelő lehetőségek biztosítása. A szabad levegőn töltött időre ez hatványozottan igaz. Nem győzzük hangsúlyozni a nagy séták, és környékbeli kirándulások jelentőségét!
Ennek ellenére sajnos előfordul, hogy a korai sötétedés, a kedvezőtlen időjárás, vagy valamilyen családi logisztikai bukfenc miatt a négy fal közé szorulunk. Szerencsére ebben az esetben is van lehetőség a gyerekek átmozgatására, sőt akár az ügyességük fejlesztésére. Most ehhez adunk néhány ötletet.
Akadálypályák
A gyermekek képzelőereje bámulatos. Bármelyik nappali megfelelő egy lovagkori kastély vagy éppen egy űrállomás kialakításához. Az akadálypályánál ez a legfontosabb tényező, a kialakított útvonalhoz tartozzon egy mesés történet, amibe a gyerekek beleélhetik magukat. Ha ez megvan, a pálya elemeinek és feladatainak valósága háttérbe szorul – a gyerekek lelkesen bújnak át egy egyszerű műanyag szék alatt is, ha az kalózok kincséhez vezet. A pályát nem kell bonyolítani, az energiát a köré szőtt történetre érdemes fordítani.
Ötletek az akadálypálya elemeire:
Kúszás – a gyerekek kússzanak vagy bújjanak át valamilyen alagút, például a már említett szék, kanapé elemek alatt!
Egyensúlyozás – egyensúlyozva sétáljanak vagy fussanak végig egy földre kihúzott szigszalagon vagy madzagon!
Átpakolás – pakoljanak át néhány hasonló tárgyat – például tejesdobozt – egyesével, a szoba két kijelölt pontja között, csak akkor mehetnek tovább a pályán, ha pontosan a megjelölt helyre tették át az összes tárgyat!
A pálya legyen egy teljes lezárt kör, így a gyerekek folyamatosan körözhetnek rajta!
Labdázás
A labda egyszerű és nagyszerű. Varázslatos eszköz a gyerekek mozgásának, idegrendszerének stimulálására. Amellett, hogy a ritmusérzéket, a szem-kéz koordinációt, a térbeli látást és tájékozódást, a reakció-időt, a másikkal való együttműködést (és még hosszasan sorolhatnánk) fejleszti, aközben csupa játék és örömforrás. Még ha egy óvodás időnként ügyetlennek is tűnhet, a labdázást érdemes minél hamarabb elkezdeni és sokat gyakorolni.
Ötletek labdás feladatokra:
Feldobás és elkapás – a gyerekek próbálják két kézzel feldobni majd elkapni a labdát, először ülésben, majd állásban, később féllábon állva!
Gurítás – próbálják meg a labdát begurítani egy egyre kisebb kapuba vagy tekézve üres tejes dobozok megcélzásával!
Célbadobás – próbálják meg a labdát egy üres szennyeskosárba vagy lavórba bedobni!
Ha nem akarjuk a szomszédokat magunkra haragítani, érdemes eleinte puha szivacslabdával vagy összetekert zoknigombócokkal próbálkozni!
Egyensúly
Kiváló egyensúlyérzékre nem csak a mutatványosoknak és légtornászoknak van szüksége, hanem minden embernek. Jelentősége talán időskorban rajzolódik ki leginkább, mégis egész életünket meghatározó érzék. Gondoljunk bele, hogy a járás vagy a lépcsőzés is milyen komoly egyensúlyt igényel, hiszen folyamatosan egyik lábunkról a másikra billenünk – egyszerűen csak nem vagyunk tudatában, mert nagyon jól megy a rengeteg “gyakorlásnak” köszönhetően. Az egyensúlyérzék fontos és egy zsebkendőnyi területen is nagyszerűen fejleszthető.
Ötletek az egyensúlyérzék fejlesztésére:
Egy lábon – a gyerekek próbáljanak először csak megállni az egyik lábukon, ha ez sikerül, érintsék meg az orrukat, fülüket, vállukat, stb., végül vegyenek fel egy tárgyat a talajról végig fél lábon egyensúlyozva!
Csukott szemmel – próbáljanak meg leülni majd felállni, lehasalni és hanyatt feküdni, ha jól megy, próbálják meg ugyanezt úgy hogy a két kezük végig a fejük tetején van!
Négykézláb – helyezkedjenek el négykézláb és utasításra emeljék fel az adott végtagjaikat, eleinte csak egyet egyet, aztán próbálják kettesével (pl.: a jobb kart és a bal lábat)!
Az egyensúlyozós feladatokban mindig benne van az eldőlés veszélye, így ügyeljünk a biztonságos tér megtalálására – távol a törékeny vagy éles sarkú tárgyaktól!
Állatutánzások
Az izmok megdolgoztatásáról se feledkezzünk meg! A klasszikus, testnevelés órákról jól ismert gyakorlatokat alkalmazhatjuk – ezek tetőtől talpig kiválóan átmozgatják a gyerekeket. Pár négyzetméteren, a kanapé körül vagy egy akadálypálya útvonalába is beépíthetjük.
Ötletek állatutánzó gyakorlatokra:
Nyuszi ugrás – A gyerekek haladjanak úgy előre guggolásban, hogy felváltva a két kezükön majd a két lábukon támaszkodnak!
Béka ugrás – guggolásból ugorjanak előre, és érkezzenek újra guggolásba, a nyuszi ugrással szemben a kezüket nem támaszkodásra, hanem egyensúlyozásra használva!
Medve járás – járjanak négykézláb, úgy hogy a térdük nem érinti a talajt és a csípőjük a vállak magassága fölé emelkedik!
Habár még kicsi a testsúlyuk, az izomzatnak és az izületeknek alkalmazkodniuk kell a támaszhelyzetek terheléseihez, éppen ezért ügyeljük a fokozatosságra!
Koordináció
Bosszantó dolog a küszöbbe belerúgni, az ajtófélfának vállal nekiütközni vagy a konyhapult sarkának segítségével a combjainkat lila foltokkal ékesíteni. A testnevelés és a gyermekkori mozgásfejlesztés ilyen profán dolgokban, hétköznapi balesetek elkerülésében is szerepet játszhat.
Ötletek a koordináció fejlesztésére:
Készítsünk egy sort, egy-egy lépésnyire letett bójákból vagy zoknikból.
Szlalomozás – a gyerekek fussanak végig a soron a bóják között cikk-cakkban!
Megkerülés – próbálják meg úgy megkerülni egyesével a bójákat, hogy végig a bójasornak megfelelő irányban van a tekintetük!
Tolatás – először sétálva, majd lassabb futással próbáljanak meg hátrafelé is végigszlalomozni a pályán!
Csúszós zokniban nehezebb végrehajtani a feladatokat, így érdemes a koordinációs pályával mezítláb próbálkozni!
Ahogy a leírtakból is kitűnik, ha a mozgás vagy ügyesség fejlesztéséről van szó, nem kell ördöngös dolgokra gondolni. Egészen egyszerű eszközökkel és feladatokkal is komoly hatást lehet gyakorolni a gyerekekre. Ha nem is sikerül tökéletesen végrehajtani egy feladatot, vagy egy akadálypálya nem lesz a legmodernebb játszótérhez fogható, a tanulás és játék egyvelege, az egymásra fordított figyelem nagyon minőségi, közösen és jól eltöltött idő. Így mindenkit arra bíztatunk, hogy bátran próbálkozzon az otthoni feladatokkal, a gyerekek megmozgatásával!