Napjainkban teljesen természetes az, hogy mindenkinek van lehetősége iskolába járni, hogy mindenki tud írni és olvasni, azonban ez nem mindig volt így. Régen a nők nem részesülhettek oktatásban, nem vehettek részt képzésekben sem, hiszen csak a férfiak vagy a fiú gyermekek járhattak iskolába.
A nők feladata az volt, hogy otthon maradjanak, ellássák a férfiak igényeit, főzzenek, mossanak és gyereket neveljenek. A nők számára akkoriban nem volt fontos az oktatás, csak a férfiak részesülhettek ilyen jofokban.
Az első oktatásra vonatkozó szabályok és feltételek Mária Terézia és fia, II. József idején léptek érvénybe. Ezek a rendelkezések előírták hogy minden 6-12 év közötti gyermek oktatásban kell, hogy részesüljön, különben pénzbírságokat szabtak ki a családokra.
Az iskolák működésében jelentős szerepet játszottak az egyházak. Az egyházak biztosították minden olyan oktatási formát, amelyre a gyerekeknek szükségük volt. Minden falu arra törekedett, hogy legyen elérhető iskola a falvakban, ezért általában az iskolák mindig a templomok köré épültek, hiszen a papok és szerzetesek biztosították a gyerekek számára az írás, olvasás és számolás tudományát.
Ugyan ekkor még a lányok külön osztályba jártak a fiúktól, hiszen nem volt szabad egy osztály járniuk, mivel különböző oktatást kaptak. A falvakban létrejött iskolákban egészen 6 osztályig történt a tanítás, ezután általában a diákok munkákat vállaltak, földmegmunkálási, gazdálkodási lehetőségek voltak elérhetőek a számukra.
A leggazdagabb, nemesi családból származó gyerekek számára volt lehetőség csak tovább folytatni a tanulást. Így kerülhettek be egyetemekre és válhatott belőlük akár orvos, ügyvéd vagy rendőr.
Mit is tanultak az iskolákban?
A reformpedagógiának köszönhetően újítások léptek érvénybe az oktatás terén. Tankönyveket írtak és adtak ki a tanárok számára, azzal a céllal, hogy megkönnyítsék az oktatási nehézségeket, hiszen akkoriban még nem volt internet, így sokkal nehezebben férhettek hozzá a tudáshoz.
Ugyan tudtak a tanárok a szerencsejátékokról, de volt annyira szabad beszélni róla, tabuként kezelték a témát, így a diákok sem tudták, hogy mit kell tudni a szerencsejáték-függőségről. Minden valószínűséggel láthatták, hogy az apukáik eljárnak kocsmákba és különböző kártyajátékokat játszanak ott.
A kiadott tankönyvekben a tudomány és annak szerteágazó fajtái jelentek meg. Olyan tantárgyak, mint például az írás, olvasás, történelem, földrajz, számolás, polgári jogok és kötelességek, testnevelés, éneklés.
Akkoriban ezekre a minimális tudomány ágakra fektettek igazán hangsúlyt, hiszen az volt első és legfontosabb céljuk, hogy mindenki tanuljon meg írni, olvasni és számolni, majd a nemesi családokból gyerekek tanulhattak tovább más tantárgyakat az egyetemeken, ahova szintén csak befolyásos alapon jutottak be.
Az oktatás legfőbb célja
A legjobban jellemző mondás, amit elmondhatunk az oktatásról a következőképpen hangzik: műveltnek lenni annyi, mint tudni valamit. Az oktatásnak nem csak célja, hanem tartalma is van.
A tanároknak nem az kellene legyen az elsődleges céljuk, hogy különböző módokat és cseleket vessen be a tanítás során, hanem összegeznie kellene a mai világ által elvárt tényezőket és ezeket úgy adja át, hogy a diákokat az életre neveli és keszítit fel, hiszen nem egy olyan gyerek létezik a világon, aki nem kap otthon megfelelő követendő példát és nem tudja, hogy hogyan kellene felkészülnie az élet nagy nehézségeire.
Ugyanakkor számos olyan tevékenységeket és foglalkozásokat is be kellene vezetni az iskolák programjába, mint az egészséges életmód, egészséges táplálkozás oktatása. Emelett olyan előadásokat is kellene tartani, ahol a szexualitás fogalmát is boncolgassák megfelelő előadó segítségével.
Mindezek mellett még igazán fontos lenne beszélni nyíltan a függőségekről, arról, hogy mik okoznak függőséget, milyen jelei vannak és hogyan lehet azt kezelni. Ugyan ennyire fontos, az is, hogy mit kell tudni a szerencsejáték-függőségről, hiszen egy olyan világban, ahol az interneten bármi elérhető, fontos az, hogy a diákok tisztában legyenek az ilyen dolgok terén is.
Mint pedagógus fontos az, hogy ne csak a tantárgyainkat helyezzük előrtérbe, nyilván minden tantárgy fontos, de a diákok mentális egészsége és nevelése annál fontosabb, hiszen ők lesznek az elkövetkezendő generáció, akik a munka piacra lépnek.
Fontos, hogy példát mutassunk nekik, hiszen a napjuk legtöbb részét az iskolában töltik, felnéznek a pedagógusokra, azt gondolják, hogy a pedagógusok olyan minták lehetnek, akiket érdemes követni és akiktől érdemes tanulni.
Hogyan lehetsz jó pedagógus?
Erre a kérdése válaszolni valóban nem egyszerű. Minden pedagógus természete különbözik egymástól, mindenki másban jó és ügyes, pont ezért olyan különlegesek a pedagógusok. Pedagógusként egy kicsivel is helyezd előtérbe az életre való nevelés fontosságát a tantárgy helyett, ha a gyerekek kérdeznek adj neki tanácsot és támogasd őket.
Vedd őket a bizalmad alá, mondd el nekik, hogy mit kell tudni a szerencsejáték-függőségről, ne legyen a téma tabu számodra, sőt semmilyen témát ne kezelj tabuként, hiszen nem tudhatod, hogy milyen céllal kérdezik.
Az is lehet, sőt biztosan vannak olyan diákok, akik otthon nem kapnak támogatást, nincs akihez bizalommal forduljanak, ezért te, mint pedagógus légy az oktatás királya, nyújts támaszt azon diákok számára, akiknek erre szüksége lehet.
Egy jó pedagógus mindig lelkes, naprakész és segítőkész, ne hagyd hogy ezek kivesszenek belőled, hiszen te neveled a következő generációt, akik majd átveszik a helyed, légy követendő példa a diákok számára.